Egomania.roEgomania.ro
  • International
  • Politica
  • Economie
  • Social
  • Istorie
  • Cultura
  • Mediu
  • Media
  • Tehnologie
Citind: Prima autostradă din România
Distribuie
Notificari Arata mai mult
Cele mai recente știri
Rușii au pierdut un întreg batalion încercând să treacă un râu în estul Ucrainei
noiembrie 14, 2022
Ungaria ar putea ieși din Uniunea Europeană. Primul pas a fost deja făcut!
mai 10, 2022
Bogdan Alexandru Duca: De ce nu sunt crezuți rușii?
mai 10, 2022
Dan Diaconu: Ziua Z a prezentului
mai 10, 2022
Dan Diaconu: „Isteria închiderii lumii a fost aşadar o tactică, iar impunerea cenzurii mediatice a fost parte din acea tactică”
mai 10, 2022
Aa
Egomania.roEgomania.ro
Aa
Search
  • International
  • Politica
  • Economie
  • Social
  • Istorie
  • Cultura
  • Mediu
  • Media
  • Tehnologie
Follow US
Egomania.ro > Istorie > Prima autostradă din România
Istorie

Prima autostradă din România

EGO
EGO mai 9, 2022
Actualizat 2022/05/09 at 2:09 PM
Distribuie
6 Min Read
Distribuie

În urmă cu mai bine de jumătate de secol, în anul 1967, pe 4 februarie, a început construcţia primei autostrăzi din România, autostrada Bucureşti – Piteşti. Aceasta a fost dată în folosinţă în anul 1973.

Data începerii lucrărilor coincide cu un studiu realizat, în perioada 1967 – 1969, de Institutul de Proiectări în Transporturi (IPTANA), studiu dedicat construirii în perspectivă a unei reţele de autostrăzi.

România ar fi trebuit să aibă în prezent circa 3.200 kilometri de autostradă, în loc de numai 910 kilometri, cât are în 2022, dacă ar fi aplicat proiectele elaborate de singurul institut de profil de la acea vreme.

Studiul ţine cont de evoluţia în perspectivă a traficului până la nivelul anului 1990, dar şi de reţeaua de drumuri naţionale existente, sau de evoluţia economică şi creşterea gradului de motorizare.

De asemenea, IPTANA previziona în 1969 şi realizarea Autostrăzii Ardeal, actuala Autostradă Transilvania.

Institutul a susţinut începutul lucrărilor la Autostrada Bucureşti – Piteşti, prima autostradă din România.

La realizarea Autostrăzii Bucureşti – Piteşti s-au folosit, pe lângă cantităţile colosale de beton, aproape 450.000 de tone de asfalt, turnate în mii de ore de muncă. Cei 95 de kilometri ai drumului rapid au fost daţi în folosinţă în anul 1973, iar ulterior, le-au mai fost adăugaţi alţi câţiva kilometri.

Amplasată pe coridorul de transport european IV, autostrada are, în prezent, funcţionale trei segmente: unul de 109,6 km care leagă Bucureștiul, capitala României, de Pitești, reședința județului Argeș (care are un capăt în vestul Bucureștiului și celălalt la intersecția cu DN7, la nord de Pitești); un alt segment de circa 176 km care ocolește orașul Sibiu pe la nord (între localitățile Șelimbăr și Șura Mică) și merge mai departe până în dreptul localității Holdea, ocolind orașele Sebeș, Orăștie și Deva și tronsonul Margina – Nădlac, de 158 km.

„Autostrada Bucureşti – Pitești a reprezentat un pas uriaş în dezvoltarea infrastructurii României şi a însemnat enorm pentru Uzinele Dacia şi pentru judeţul Argeş. Obiectivul, luat în calcul în contextul unui plan mult mai măreţ şi care, la 1969, făcea parte din ceea ce, acum, se cheamă Coridorul IV de Transport Pan – European, n-a fost însă doar meritul ‹Epocii de aur›. România avea încă dinaintea Celui de-Al Doilea Război Mondial un plan de autostrăzi. Existau încă din perioada interbelică proiecte de infrastructură, puse mai târziu în practică. Un caz similar este și cel al Hidrocentralei de la Porţile de Fier, realizată în anii comunismului după un proiect ministerial gândit între cele două războaie mondiale”, explică sociologul conferențiar universitar doctor Constantin Augustus Bărbulescu, decanul Facultăţii de Ştiinţe Socio-Umane din cadrul Universităţii din Piteşti.

O ştire Agerpres din 22 mai 1968 despre construcţia Autostrăzii Bucureşti-Piteşti relata că ”recent, în graficul de execuţie a fost consemnată începerea turnării fundaţiei de beton a părţii carosabile din zonele Ioneşti şi Ciorogârla”. În aceeaşi ştire se consemna faptul că pe şantierele autostrăzii erau utilizate staţii automate de preparare a asfaltului, combine de stabilizare a fundaţiilor, precum şi echipament electronic de control al diferitelor faze ale proceselor tehnologice, precum şi faptul că, potrivit proiectului, la sfârşitul anului urma să fie terminată construcţia sectorului Bucureşti-Ciorogârla-Petreşti în lungime de 36 km.

Potrivit unei alte ştiri Agerpres, preluată de ziarul ”Scânteia” din 9 ianuarie 1970, şantierele Departamentului transporturilor auto, navale şi aeriene terminaseră executarea primelor două benzi de circulaţie ale autostrăzii care urma să lege Capitala de oraşul Piteşti.

„De ce atunci se putea să se facă o autostradă repede şi acum o lălăim la nesfârşit?”

În 1967, Dumitru Antonescu avea 25 de ani şi lucra ca muncitor la un trust de construcţii din Piteşti. A fost printre primii angajaţi să lucreze la construcţia viitoarei autostrăzi.
„M-a atras din prima proiectul ăsta, era ca o provocare. Vă daţi seama cum suna: prima autostradă din România! Salariul era şi el unul bun pentru acele vremuri, plus că aveai condiţii de lucru neaşteptat de bune şi tehnologii pe măsură. Aveam o masă caldă şi transportul asigurat şi simţeam că muncesc într-o echipă. Oamenii aveau entuziasm. Pe şantierul autostrăzii au fost utilizate staţii automate de preparare a asfaltului, combine de stabilizare a fundaţiilor, dar şi echipament electronic de control al diferitelor faze ale proceselor tehnologice. Toată lumea lucra cu spor, nu era ca acum, când vezi atâţia muncitori lenevind pe şantiere când ei ar trebui să muncească”, îşi aminteşte Dumitru Antonescu. Tot Dumitru Antonescu îşi aduce aminte că la sfârşitul lui 1968 a fost finalizat sectorul Bucureşti-Ciorogârla-Petreşti, în lungime de 36 km: „Am început să punem asfalt la câteva luni după terminarea studiului de fezabilitate, iar guvernanţii ăştia de acum tot fac studii de fezabilitate şi nu sunt în stare de atâţia ani să înceapă construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu, pe care toată România o cere. De ce atunci se putea să se facă o autostradă repede şi acum o lălăim la nesfârşit?”.

Sursa: Anonimus

EGO mai 9, 2022
Distribuie acest articol
Facebook TwitterEmail Print
Ce crezi?
Love0
Sad0
Happy0
Sleepy0
Angry0
Dead0
Wink0
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

S-ar putea sa iti placa si

Istorie

„Criza rachetelor” – 1962

mai 9, 2022
Istorie

Veteranul de război Radu Theodoru la 98 de ani. „Nu mă pot desprinde de pământul ăsta în care generații întregi de-ai mei sunt acolo, în iarba aia, frontul războiului”

mai 9, 2022
Istorie

Ce a însemnat în România „mecanismul terorii”

mai 9, 2022
Istorie

„Nu totul e de vânzare”. Povestea femeii care stă în calea exploatării unei mine de aur din Apuseni

mai 9, 2022
Egomania.roEgomania.ro
Follow US

Toate drepturile rezervate

Removed from reading list

Undo
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?